2018 végén Magyarországon 1 millió 757 ezer regisztrált vállalkozást tartottak nyílván. 38 ezerrel többet, mint egy évvel korábban.  Az emelkedést az önálló vállalkozók számának bővülése okozta.(1)   Ha azon gondolkodsz, hogy csatlakozol hozzájuk, az indulás könnyebb, mint valaha volt. A marketing és indulási költségeket a technológia csökkentette. Találsz tanácsadókat és kisvállalkozókat, akik főállás mellett vállalkoznak. A mellékállás-vállalkozás elfogadott, de örökké nem megoldás.

Bár könnyebb elindítani egy vállalkozást, mint azt fenntartani, mert egy vállalkozás működtetése, fejlesztése türelmet, tudást, alázatot, pénzt – és sokak szerint szerencsét – igényel. Véleményem szerint (tudom, elfogult vagyok) megéri az erőfeszítést.

10 éve vagyok vállalkozó. 6 éve dolgozom vallalkozónőkkel. Sok lenyűgöző és jövedelmező vállalkozást látok közelről. Segítek vállalkozásokat beindítani. Gyakran beszélgetek arról, hogyan lehet sikeresek vállalkozások indításában és működtetésében. Az évek során láttam, hogy sokan megcsinálják, és sokan bedobják a törülközőt. Néhányan jó okkal hagyják abba a vállalkozói tevékenységet, mások pedig arra kényszerültek, hogy feladják az álmukat jelentő vállalkozást, mert hiányzott a tudás a vállalkozás működtetéséhez. A kutatások kimutatják, hogy a vállalkozások 20–30% -a bukik el az első év során, és a fele nem éri meg öt évet.

Ha azt szeretnéd, hogy az egyik szerencsés légy, aki túléli és virágzik, íme néhány univerzális igazság, amelyek lehetővé teszik, hogy a folyamat a kezdetektől a lehető legegyszerűbb legyen. Ha ezeket szem előtt tartod, akkor valószínűbb, hogy stabil alapot építesz fel, ahonnan nőhet a vállalkozásod. A mondás szerint az okos emberek tanulnak a hibáikból, a bölcs emberek pedig a többiek hibáiból tanulnak.

Mérd fel az adminisztratív feladatokat

Noha az ötlet kitalálása nagyon szórakoztató, az üzlet beindítása valójában ijesztő, unalmas adminisztratív feladatokat igényel. Kellenek jogi dokumentumok, kellhet biztosítás, oda kell figyelni a számviteli, marketing folyamatokra és egy weboldalt is illik indítani.… És ez nem egyszerű minden kezdő vállalkozás számára. Vannak emberek, akik élvezik a logisztikai folyamatokat, ám a vállalkozók többsége nem. A kezdeti feladatok akadálynak bizonyulhatnak, különösen akkor, ha még soha nem csináltál hasonló feladatokat sem. Kísértést érezhetsz arra, hogy kihagyj egy-egy feladatot.

Javaslatom: írj le minden feladatot. Amit tudsz csinálj meg magad, vagy szervezd ki szakértőknek.

Tölts időt a márkád kidolgozására, de ne túl sokat.

Látom, hogy a kezdő vállalkozók rengeteg időt és energiát tesznek márkájuk fejlesztésébe. Ez jó ötlet. Olyan márkát akarsz létrehozni, amelyre büszke lehetsz. A márka feladata, hogy egy termék, szolgáltatás megkülönböztethető legyen a piacon elérhető versenytársaktól. Egy jó márka alkalmas a termék, szolgáltatás azonosítására és megkülönböztetésére. A márkába beletartozik az arculat (szlogennel, logóval és minden egyéb elemmel együtt), de részét képezi minden olyan képzettársítás is, amit a leendő, potenciális és már meglévő ügyfelek, vásárlók gondolnak a termékről, szolgáltatásról, vállalatról.

Jól sejted, a vállalkozásodnak akkor is lesz márkája, ha nem végzel tudatos márkaépítést: minden amit a vásárlóid, ügyfeleid, az alkalmazottaid, a beszállítóid és partnereid gondolnak a vállalkozásodról, részét képezi a márkának.

Sokan azonban gyakran annyira akarnak egy tökéletes márkát létrehozni, hogy elakadnak ebben a szakaszban, amelytől minden más függ. Amikor indulsz a hitelességre törekedj, ne a tökéletesre. Nem a logó a legfontosabb, de ha mindenképp logóval akarsz indulni, van megoldás. Várd ki az első 12-18 hónapot, figyeld a piac visszajelzéseit. Ne feledd: még a legelterjedtebb márkák is frissülnek, így a tiédet is frissíteni kell majd.

Fogalmazz világosan.

Amikor elindítasz egy vállalkozást, mindenki megkérdezi majd, mit csinálsz. Lehet, hogy még nem érzed magad biztonságban a gondolatot illetően, hogy magadról, a vállalkozásodról beszélj. A kezdő vállalkozóknál gyakori, hogy hosszú mondatokban magyarázzák, miért nem nem maradnak továbbra is a biztos bevételt hozó alkalmazptti létben, sőt, hogy mentségeket is keresnek. Ne feledd, ha te nem hiszel magadban, a vállalkozásodban, termékedben, szolgáltatásodban, mások sem fognak.

Szánj egy kis időt a különböző kifejezések gyakorlására. Próbáld tömören, érdekesen elmagyarázni, mit csinálsz, és miért izgat ez téged.

Emlékszem, miután elkezdtem vállalkozásindítási tanácsadóként, mentorkéént dolgozni, egy eseményen voltam, és egy korábbi banki ügyfelem megkérdezte, mit csinálok. Elkezdtem magyarázni, s láttam, hogy kezdem elveszteni a figyelmét, s végül azt mondtam: „Alapvetően  beindítok vállalkozásokat”. Még ez se túl izgi megfogalmazás, de erre felfigyelt: “ Ó épp egy vállalkozás indításán gondolkodom, lehet, hogy épp rád van szükségem.” Az ügyfelem lett.

A frappáns bemutatkozás kitalálásához javaslom, használd Janata Kriszta Szövegírás szenvedéllyel című könyvét.

Határozd meg az “álom” ügyfelet, és maradj rugalmas.

Amikor a vállalkozási ötletedet fejleszted, csiszolod, természetesen a potenciális ügyfeleket is el kell képzelned, ki kell dolgoznod. Mielőtt létrehoznád a termékedet, szolgáltatásodat, tudnod kell, hogy ki vásárolja majd. Sok kezdő vállalkozó arra törekszik, hogy megpróbál a lehető legtöbb csatornán eljutni a potenciális ügyfelekhez.

Lehet, hogy a megcélzott ügyfélkör ugyanaz marad végig, de az “elérési útvonal” megváltozik. Figyelned kell a piacot.

Miközben megismered a megcélzott ügyfélkört, maradj nyitott és próbálj ki új dolgokat. Előfordulhat, hogy az lesz legjobb ügyfél, akire nem számítottál.

Adj két évet magadnak, mielőtt feladod.

Hallhatsz olyan vállalkozásokról, amelyek elindultak és nagyobb erőfeszítés nélkül növekednek. Azonban  legtöbb, amit látok, nem ilyen. Egy lendülettel elindulnak, majd elakadnak, döcögnek, főleg az elején. Amikor elkezded,minden feladattal te foglalkozol. Időbe telik, amíg hírnevet szerzel, és a potenciális vásárlók, ügyfelek felfigyelnek rád, és még hosszabb ideig tart, amíg hozzád fordulnak megoldásért. Meg kell tanulnod, hogyan lehet a lehető leghatékonyabban kiszámítani és árazni az ajánlatodat. Próbaeladásokat csinálsz, tanulsz a hibákból, néha nagy hibákból. A beindulás eltart egy ideig, de miután felállsz és futsz, minden könnyebbé válik.

Ha tudsz, tervezz legalább két évet magadnak, hogy megnézhesd, vajon az ötleted képes-e repülni. Ha ez azt jelenti, hogy részmunkaidőben kell elkezdened, tedd meg mindazt, amire szükség van, hogy az időt előnyösen használd ki.

Ha túlterheltnek érzed magad, úgy érzed nem olyan szórakoztató, akkor jusson eszedbe a közhely: minden kezdet nehéz. A sikeres vállalkozók a stressz és kihívások ellenére is gyakran említik ezt az időt életük és vállalkozásuk legizgalmasabb és leghasznosabb időszakaként.

Most indítasz vállalkozást?

Ne maradj le az új tartalmakról!