Az új platformok megjelenésével és új marketing stratégiák felbukkanásával új szakterminológiákkal kell megismerkednie minden vállalkozás tulajdonosának. Ebben a cikkben két közkedvelt e-kereskedelemben használatos marketing stratégiát hasonlítunk össze, melyekkel beindíthatod, felpörgetheted vállalkozásod. 

Mindkét fogalom alapelve hasonlónak tűnhet, ezért először határozzuk meg mindkét kifejezést.

Multichannel marketing

Nem más, mint egy képesség, melynek segítségével a vállalkozás egyszerre több platformon kommunikál ügyfeleivel, vevőivel.   Ez annyit jelent, hogy a multichannel marketing az omnichannel marketing egyes részeire fókuszál, a kommunikációs csatorna pedig lehet

  • reklám a nyomtatott sajtóban, 
  • egy propagációs esemény,
  • kiskereskedelmi tevékenység, 
  • tesztelhető termékcsomag, 
  • egy weboldal,
  • Facebook oldal,
  • instagram,
  • pinterest,…..

A vállalkozások többsége a multichannel marketingre támaszkodik, mégpedig azért, hogy gyorsabban növelhessék eladásaikat. Önállóan tevékenykedő social media marketing és e-mail marketing tervekkel a feladatot elvégző partnerekkel, vagy nagyobb vállalkozsá esetén saját szakemberrel rendelkeznek, melyek egyéni célokat töltenek be.

Omnichannel marketing

Omnichannel marketing a vásárló viselkedését és tetteit vizsgálja egy teljes, összefüggő folyamatként, élményként, mely egyszerre több kommunikációs csatornán fut.  Addig a pontig, amíg a vásárló elhatározza, hogy megveszi-e a terméket, különböző csatornák felhasználásával igyekszik a lehető legtöbbet megtudni róla.

Első látásra úgy tűnhet, hogy elenyésző a különbség köztük, s mindkét marketing technika célja, hogy vásárlóival a kommunikációs csatornák széles palettáját felhasználva értekezhess. A valóságban azonban ez a két különböző marketing stratégia teljesen már utakat követ.

A multichannel és omnichannel marketing stratégiák három alapvető különbsége.

Csatorna vs. ügyfél

A  fő feledata, hogy az „igét“ mihamarabb eljuttassa az ügyfélhez a lehető legtöbb individuális kommunikációs csatorna felhasználásával. Azok a vállalkozások, melyek ezt a multicsatornás stratégiát használják, leginkább a szociális hálók és az e-mailek segítségével kommunikálnak.

Az omnichannel stratégia  alapja az összes elérhető kommunikációs csatorna egyidejű használata, miközben minden csatorna olyan módon kapcsolódik egymáshoz, hogy a lehető legnagyobb vásárlói élményt nyújtsa. Az az úgynevezett „pókháló stratégia“.  A hangsúlyt leginkább a  vállalkozás/márkanév/ webáruház és a vásárló közötti szoros kapcsolat kialakítására helyezi.

Az jól beállított omnichannel stratégiát használó vállalkozások átlagosan 91%-kal magasabb arányban képesek megtartani a vásárlóikat olyan cégekkel szemben, akik nem használják ki az omnichannel startégia adta lehetőségeket.

Összefüggés vs. egyéni hozzáállás

A Multichannel hozzáállás az egyedi stratégiát részesíti előnyben minden kommunikációs csatornára vonatkozóan. Mindemellett az egyes kommunikációs csatornákon átadott marketing üzenetnek nem kell összefüggőnek lennie.

Az omnichannel stratégia ezzel szemben összefüggőségre törekszik. Az ügyfélhez ugyanaz a marketing üzenet jut  el minden kommunikációs csatornán. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozásnak minden elérhető platformon ugyanazt az üzenetet kell közvetíteniük az egységes image fenntartása érdekében.

Optimalizáció

Az optimalizáció kulcsfontosságú az omichannel stratégiában. Nélküle egyszerűen lehetetlen. Az Omnichannel marketing tehát  a hatékony működés érzését és az egyes kommunikációs csatornák optimális használatát jelenti olyan módon, hogy az ügyfél is špecifikus és összefüggő  tapasztalatot szerezhessen.

Az omnichannel kereskedelmi modell használatával a csatornáidat
integráltan kezeled úgy, hogy közben afókuszban mindvégig a vásárlói élményt tartod.

Mielőtt még elkezdenél a sötétben tapogatózni, határozottan döntsd el, mit szeretnél konkrétan optimalázálni, mire szeretnél összpontosítani, és mit szeretnél az optimalizációval elérni.

Azok a vállalkozások, amelyek az e-kereskedelemben aktívak, és tudatosan használják a digitális média eszközeit, a korábban szokásosnál sokkal pontosabban ismerik a fogyasztóikat és azok viselkedését, s ezért nagy valószínűséggel sokkal hatékonyabban költik el a marketing büdzséjüket is. 

Van már marketing terved? Ha nincs töltsd le a sablont, s készítsd el a sajátodat.