Ha egy kisvállalkozás indításán gondolkodsz, akkor valószínűleg már tudod, mi az az üzleti terv, és hallottad, hogy szükséged van rá. De valóban érted az üzleti terv célját? Miért fontos, hogy van-e (kis)vállalkozásodnak üzleti terve? És hogyan lehet létrehozni egy valóban hasznos üzleti tervet? Az alábbi bevezetés és tippek megalapozzák egy új vállalkozásra vonatkozó hatékony üzleti terv elkészítését.

Mi is az üzleti terv?

Az üzleti terv olyan dokumentum, amely körvonalazza vállalkozásodnak, termékeidnek és szolgáltatásaidnak alapjait; a megcélzott piacot; a vállalkozásod számára kitűzött célokat; és azt, hogyan fogod elérni ezeket a célokat.

Az üzleti terv egy fontos dokumentum, amellyel vállalkozásod elindításakor rendelkezned kell. Kell még marketing és pénzügyi terv is, de ezeket az üzleti terv tartalmazza. Gondolj üzleti tervedre olyan térképként, amelynek segítségével vezeted a vállalkozást az indulási fázistól az üzleti növekedésig.

Miért van szükséged üzleti tervre?

Számos oka van annak, hogy miért van szükséged üzleti tervre, bár ezek az indokok az induló vállalkozás típusától és az üzleti terv felhasználásának módjától függnek. De az összes vállalkozásra igaz (azonban nagyon kevesen foglalkoznak vele), hogy szükség van egy üzleti tervre.

Végül is, hogyan lehet elindítani és virágoztatni egy vállalkozást anélkül, hogy bármilyen leírt,  segítséget nyújtó terve lenne?

 

Néhány ok, amiért szükséged van egy üzleti tervre:

  • Üzleti tervre van szükséged, ha banki kölcsönt igényelsz, vállalkozásodhoz befektetőt, vagy üzleti partnert keresel.
  • Valójában nem tudod minősíteni üzleti ötletedet a célpiac megértése, a versenytársak kutatása és a megvalósíthatósági elemzés elvégzése nélkül – az üzleti tervnek ez mind része.
  • A jó üzleti terv nemcsak felvázolja, hogy hol vagy, és hová kívánsz eljutni, hanem segítséget nyújt megvalósításhoz szükséges konkrét tevékenységek azonosításában is.
  • Az üzleti terv alapvető információkat nyújthat vállalkozásodról, a stratégiádról és a cégkultúráról.
  • Az üzleti terv pénzügyi része az üzleti költségvetés alapját képezi, és hasznos eszköz a havi pénzforgalom tervezésében, kezelésében.

 

Tehát, tudod, hogy szükséged van egy üzleti tervre. A következő kérdés, amelyet mérlegelned kell: milyen típusú terv a legmegfelelőbb kisvállalkozásod számára.

Hagyományos üzleti terv vs. egyoldalas üzleti terv

Valójában számos üzleti terv létezik, ideértve az indulási terveket, a belső tervezési dokumentumokat, a stratégiai terveket, a működési terveket és a növekedésre összpontosító üzleti terveket. Az ilyen típusú üzleti tervek mindegyike különböző céllal íródik, de ezek a verziók általában két elsődleges formátum egyikébe esnek – hagyományos üzleti terv (más néven formális vagy strukturált) vagy egyszerűsített üzleti terv ( egyoldalasnak nevezik).

A hagyományos üzleti terv az, amitől a legtöbb kisvállalkozás tulajdonosa gyakran fél, s ezért inkább semmi tervet ne készít. Ez általában egy hosszú és nagyon formális dokumentum, amely hatalmas mennyiségű információt tartalmaz, és sok új vállalkozástulajdonos számára meglehetősen túlterhelő.

A hagyományos üzleti terv általában a következő szakaszokat tartalmazza:

  • Összefoglaló: A dokumentum legfontosabb információinak kiemelése (általában ez az a szakasz, amelyet a döntés meghozatala előtt elolvasnak).
  • Vállalati leírás: Hol található, mekkora a vállalat, mi a víziója és küldetése, mit csinál, és mit remél teljesíteni.
  • Termékek vagy szolgáltatások: Mi az, amit elad, hangsúlyozva azt az értéket, amelyet vásárlóinak vagy ügyfeleinek szándékozik biztosítani.
  • Piacelemzés: Az iparág részletes áttekintése, amelyben a terméket vagy szolgáltatást eladni kívánja, valamint a célpiac és a versenytársak összefoglalása.
  • Marketingstratégia: Áttekintés arról, hogy a vállalkozás miként illeszkedik a piacba, és hogyan fogja árazni, népszerűsíteni és eladni a terméket vagy szolgáltatást.
  • Vezetői összefoglaló: Hogyan épül fel vállalkozás, ki vesz részt az irányításban és hogyan irányítják az üzletet.
  • Pénzügyi elemzés: Az üzleti vállalkozás finanszírozásának részletei, a jövőbeli növekedéshez szükséges, valamint a folyamatban lévő működési költségek becslése.

A nem túl jó hír az, hogy a hagyományos üzleti terv hosszú időt vesz igénybe, és óriási mennyiségű kutatás kell hozzá. A jó hír az, hogy nem minden vállalkozásnak van szüksége hagyományos üzleti tervre. Ez elvezet a második üzleti terv formátumához – az egyszerű vagy egyoldalas üzleti tervhez.

Az egyoldalas üzleti terv egy egyszerűsített és rövid üzleti terv, amelyet a jelenlegi állapotban vagy a hagyományos üzleti terv kiindulópontjaként használhatsz. Noha ez a hagyományos üzleti terv könnyebb változata, továbbra is össze kell gyűjtened az üzleti vállalkozásra jellemző információkat annak érdekében, hogy egy valóban hasznos tervet hozz létre. Légy kész arra, hogy az alábbi kérdésekre válaszolj, amikor elkészíted az egyszerűsített üzleti tervet:

  • Vizio: Mit készítesz? Hogyan fog kinézni vállalkozásod egy, három és öt év múlva?
  • Küldetés: Mi a küldetésed? Miért indítod ezt az üzletet, és mi a célja?
  • Célok: Az üzleti céljaid SMART célok? Hogyan fogod mérni a sikert a céljaid elérésében?
  • Stratégiák: Hogyan fogod felépíteni a vállalkozásodat? Mit fogsz eladni? Mi az  egyedi értékesítési javaslatod (azaz mi különbözteti meg vállalkozásodat a versenytársaktól)?
  • Induló tőke: Mennyi az induló tőke összege, amelyre szükséged van vállalkozás elindításához?
  • Várható költségek: szerinted a vállalkozás folyamatos havi kiadásai mik lesznek azonnal a beindítást követően, az azután következő  három, hat hónapban és egy év alatt?
  • Kívánt jövedelem: Mire számítasz a vállalkozás folyamatos havi jövedelmét illetően közvetlenül az indulást követően, illetve az azt követő három, hat hónapban és egy év alatt?
  • Akcióterv: Milyen konkrét akcióelemeket és feladatokat kell elvégezned most? Melyek a jövő mérföldkövei? Mit kell elérned ezekkel a mérföldkövekkel a céljaid elérése érdekében?

Miután megválaszoltad ezeket a kérdéseket, rendelkezésedre áll egy működő üzleti terv, amelyet azonnal felhasználhatsz a vállalkozás elindításához.

Eszközök egy üzleti terv elkészítéséhez

Az üzleti terv elkészítése rengeteg időt és figyelmet igényel, de vannak üzleti tervezési eszközök, amelyek segítenek a folyamat ésszerűsítésében, ezek közül sok ingyenes. Vannak hagyományos és one-pager sablonok. Számos üzleti terv oktatóprogram is elérhető, köztük videós üzleti tervezési útmutatók.

Miközben elkezded az üzleti terved kidolgozását, fedezd fel ezeket az üzleti tervezési eszközöket, nézdd meg, hogyan lehet még jobban racionalizálni a folyamatot.

Az egyik hiba, amelyet sok kisvállalkozástulajdonos elkövet, hogy elkészít egy üzleti tervet, mert azt mondják nekik, hogy szükségük van rá, majd teljesen elfelejtik használni. Miután elkészítetted az üzleti tervedet, tartsd azt belső eszközként, amelyet folyamatosan használsz a vállalkozásodban, szükség szerint frissítsd, hogy mindig aktuális legyen. Ne felejtsd el, hogy a leghatékonyabb üzleti tervek azok, amelyeket élő dokumentumként használnak az üzleti életben, hogy segítsék a döntéshozást, az irányítást és a vállalkozás nyomon követését.

Most indítasz vállalkozást?

Ne maradj le az új tartalmakról!