A reggeli rutin nagy figyelmet kap a sikerre törekvő embereknél. Biztosan hallottad már: “Ha szeretnéd uralni a napodat, kontroláld a reggeledet.” Valóban. A nap első óráinak tökéletes kihasználása kétségtelenül hatékony. De milyen hatása van a napvégi rutinnak? 

A napvégi rutin, a nap befejezése ugyanolyan hatással lehet a hatékonyságodra és a gondolkodásmódodra. Gyakran nehéz a nap végén kikapcsolni. Az esti rutin sokféleképpen szolgálhatja a sikered.  A hatékonyságodra hatással van, ha az agyadat “vállalkozói üzemmód”-ból ki tudod kapcsolni, ha a hatékony pihenésre felkészülsz, ha visszatekintesz és lezárod a napod, …. nem pedig folyamatosan “kattogva” fekszel le, s még álmodban is dolgozol….

Alakíts ki egy átgondolt esti rutint a reggeli rutin mellé, és megduplázod az esélyt a sikerre. Az alábbiakban adok egy tizes listát az esti rutin felépítéséhez, amely segít megtölteni a napodat, és javítja a hatékonyságodat!

Állíts be egy állandó lefekvési időt

Elengedhetetlen az elegendő alvás. Bár mindenkinek más az alvásigénye, biológiailag 7-8 órás minőségi alvásra van szüksége a szervezetnek. Fordítottan tervezz, s  attól a pillanattól kezdveazámolj, amikor fel kell ébredned. Állítsd be az ébresztődet minden nap, vagy állítsd be a heti ébresztési időt és kötelezd el magad a rendszeresen ugyanabban az időben történő lefekvés mellett, így biztosítod, hogy tested, szervezeted kipihenje magát, s frissen kezdhesd a napot reggel.

Az ágyat csak alváskor használd

Határozd el magad, hogy az ágyad egy puha pihenőhely. Az ágyban nincs semmi munka, végtelen telefongörgetés, éjszaka közepén pedikűr vagy egyéb produktív tevékenység. Ennek az alapszabálynak a beállítása és a betartása jelzi a tudatalattidnak, hogy amikor bekúszol az ágyba, ott csak pihenés van. Nincs agyalás azon sem, hogy ruhát vegye fel reggel a gyerek…

Kapcsold ki

Ezt már tudod, de újra elmondom én is neked. Tedd le a kütyüket, a telefonod! A világos képernyők alvást károsító hatásain kívül a közösségi média fogyasztás vagy akár egy gyors online vásárlás is aktiválhatja, aktív módra kapcsolja az agyad. Még ha épp az ágyban, vagy lefekvés előtt jut is eszedbe, hogy csomagolóanyagot kell rendelned, írd le holnapi teendőként az asztalodon található jegyzetlapra. Kapcsold le a villanyt és aludj.

Családi, minőségi idő

Akár családod van két kisgyermekkel, akár egy férjed vagy egy kölyök kutyád, figyelj arra, hogy tölts velük minőségi időt minden este. A családdal töltött idő fontos. Lehetővé teszi, hogy befejezd a napot, lenyugodj. 

Tegyél rendet

Nem csak biztonsági előnyök miatt elengedhetetlen az otthonod rendbe rakása minden este. (Emeld fel a kezed, ha előfordult már veled, hogy ráléptél  egy LEGOra miközben próbáltad magad kinavigálni a fürdőszobába az éjszaka közepén!) A környezeted rendetlensége hatással van az elmédre. Nem is beszélve arról, hogy egy tiszta, rendezett lakásra ébredni, csökkenti annak a veszélyét, hogy a reggeled pakolgatással, s nem hatékonyan telik.

Tervezd meg a holnapot

A nap végén nyisd ki a naptárodat és a tennivalók listáját, hogy pontosan tudd, mi fog történni holnap. Azokat az dolgokat, amelyekkel ma még nem készültél el, prioritássá teheted a holnapi napra. A fontos találkozókat és feladatokat írd fel magadnak.

Tekints vissza

A haladás csak akkor történhet meg, ha tudatában vagy annak, hogy hol voltál, hol vagy, és hová tartasz. A célok átnézését és a haladás értékelését tedd esti rutinná. A sikert következetes cselekvés útján éred el, és az előrehaladás rendszeres nyomon követésével alkalmad van az apró sikerek megübbeplésére.

Kreativkodj

A nap végén, amikor a holnapi feladatokat és kötelezettségeidet határozod meg, szánj időt kreatív tevékenységre. Rajzolj, fess, írj, horgolj, makramézz, … bármit, amit akaszr. A kreatívan tevékenység enyhíti a stresszt és jobb problémamegoldóvá tesz!

Légy hálás

Szinte lehetetlen elégedetlennek és idegesnek érezni magad, miközben egyszerre hálás vagy. Szánj minden este néhány percet arra,  3-5 dolgot-helyzetet leírsz, amely örömöt okoz, amelyben jól érzed magad. Gyakran túl hangsúlyozzuk a napjainkban bekövetkező negatív dolgok hatását. A pozitív dolgok reflexiójának szokása mindezt kiegyensúlyozza. Emellett csökkenti annak a valószínűségét, hogy a reggeli órákban már a problémákon rágódj.

Nyújts-lazíts

A célok eléréséért végig dolgozott nap elég nagy feszültséget okoz a testben. Érezted már, hogy estére megfájdul a nyakad, hátad…? Minden este végezz egy néhány nyújtó gyakorlatot, ez segít feloldani a feszültséget, és megakadályozhatja az esetleges éjszakai izomgörcsöket, amelyek megzavarják az alvást. Relaxál, meditálj. Az alacsony pulzusszám segíti az elalvást.

Mint minden új szokásnál, azon dolgozz, hogy a megvalósítás fokozatos legyen. A fenti listából egyszerre egyet vagy kettőt próbálj ki, nézzd meg,  hogyan működnek a saját életedben. Tarts meg azokat, amelyek a legjobban szolgálnak, szüntesd meg azokat, amelyek nem eredményeznek, nem adjon hozzá az életedhez, a jó közérzetedhez.

Néhány héten belül egy hatékony estélyi rutinnal fogsz rendelkezni, amellyel szándékosan zárod le a napot, és a reggeled pedig kipihenten, lendületesen, fókuszáltan indul.

Most indítasz vállalkozást?

Ne maradjd le az új tartalmakról!